Zadanie oświetlenia sceny często jest mało istotne, a wręcz nierozpoznawalne jeśli weźmiemy pod uwagę produkcję teatralną, która oprócz oświetlenia musi łączyć w sobie spektakle, kostiumy, scenografię, scenariusze, dźwięki, reżyserię, inscenizację i wiele innych rzeczy. Ale oświetlenie jest w stanie zapewnić inny kontekst. Teatr to na ogół ciemna przestrzeń, z czarnymi ścianami i bez okien, ale w zależności od oświetlenia sceny widz może szybko przenieść się do wczesnych godzin porannych lub późnych godzin nocnych. Oświetlenie może dodać odrobinę magii wykonawcom i widowisku, na przykład poprzez kolor. W teatrze kolor jest najpotężniejszą bronią oświetleniowca: kolor w światłach uzyskuje się dzięki tworzywom sztucznym zwanym „żelami”, które umieszcza się przed reflektorami. Dzięki temu światło jest przekształcane w dowolnie wybranym kolorze.

Projektanci oświetlenia planują tematy oświetleniowe dla swoich produkcji poprzez uważne zagłębianie się w każdą sztukę lub scenografię, aby uchwycić sens ogólnego tematu. Rejestrują oni najważniejsze elementy oświetlenia scena po scenie z technicznego punktu widzenia, rejestrując emocje, które mają być uchwycone, a do tego dobierając odpowiednie kolory, które mają być uwypuklone.

Projektant wybiera asortyment konkretnych żeli dla każdej produkcji i odnotowuje lokalizacje, kolory scenografii i instrukcje na szczegółowym wykresie lub schemacie zwanym „planem oświetlenia”. Użycie koloru w oświetleniu scenicznym jest cenne w produkcji teatralnej lub koncercie, ponieważ zapewnia wizualny wygląd i nastrój całej produkcji. Na przykład, jeśli jest to tragedia, używane są ciemniejsze i bardziej ponure odcienie palety kolorów oświetlenia, a jeśli jest to lekka komedia lub musical, używane jest zazwyczaj jaśniejsze i płaskie oświetlenie, bardziej miękkie kolory i mniejszy kontrast .

Każda produkcja oferuje tysiące różnych kombinacji kolorystycznych i strategii. Kolorowe światła są również ważnym sposobem reprezentowania czasu lub sezonu produkcji. Użycie miękkich strumieni żółtego koloru pomaga widzom uwierzyć, że sztuka rozgrywa się w letni poranek. Głębokie, ciemne błękity i srebra mogą wskazywać, że akcja toczy się w środku dnia w noc świętojańską.

Z kolei kolor czerwony, żółty lub brązowy może poinformować widzów, że akcja rozgrywa się w piękny jesienny dzień. Kolorowe światła, jeśli są używane w sposób kreatywny, mogą również powodować efekty wizualne w produkcji, i to z zaskakującą skutecznością. Nagły wybuch głębokich czerwonych świateł na białym lub bladym tle może natychmiast przywołać krwawą zbrodnię, podczas gdy z łagodniejszej strony, grupa małych migających kolorowych świateł może być używana do elementu science fiction. Kolorowe światła sceniczne nie tylko oświetlają postacie na scenie w sensie rzeczywistym, ale robią to również metaforycznie.

Mogą one dać publiczności wgląd w umysł lub nastrój bohatera, z różowym odbiciem, aby pokazać, że są zakochani, lub słabym zielonym do wskazania na temat choroby, lub subtelnym niebieskim, aby wyrazić depresję i smutek.